ترخیص کالا از گمرک​

با یک ترخیص کار حرفه ای دیگر نگران ترخیص بارت نباش

ترخیص کالا، مرحله‌ای مهم در تجارت است که برای انجام آن، به کمک شرکت‌های بازرگانی نیاز خواهید داشت. البته خودتان هم می‌توانید اقدام کنید؛ به شرط آنکه یک کفش آهنی بپوشید و از هفت خان رستم بگذرید. اما تا زمانی که شرکت‌های بازرگانی مثل مهیر، آماده انجام فرایند ترخیص کالا هستند و صفر تا صد این فرایند را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند، چرا باید خودتان را به زحمت بیاندازید؟

چرا ترخیص کالا از گمرک مهم است؟ ​

مهمترین فرایند در حوزه واردات و صادرات، ترخیص کالا است. سلسله مراتب و دستورالعمل‌هایی که برای ترخیص کالا تعریف شده، به مقررات و قوانین هر کشور بستگی دارد. اگر به عنوان کسی که می‌خواهد کالایی را از گمرک ترخیص نماید، در حال مطالعه این مقاله هستید، لازم است که با مراحل ترخیص کالا آشنا شوید و صفر تا صد مقررات آن را بشناسید. چنانچه بدون شناخت کافی از مراحل ترخیص کالا قدم در این مسیر بگذارید و بی‌دقتی کنید، ممکن است با اتهام واردات کالای قاچاق، با دردسرهای زیادی روبرو شوید و مجبور باشید خسارت‌های مالی و اعتباری بپردازید! شناخت مقررات و قوانین حمل و نقل کالاهای وارداتی و نحوه ترخیص کالا از گمرک، برای هر بازرگانی مفید است. اما بسیاری از تجار، به دلیل مشغله‌های کاری، فرصت آشنایی با اصول ترخیص کالا را ندارند و ترجیح می‌دهند انجام مراحل آن را به شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، بسپارند.
تجربیات شرکت‌های بازرگانی در ترخیص کالا، چراغ راهنمای تجار و بازرگانان است. این شرکت ها، با مراحل ترخیص کالا، آشنایی کامل دارند و از آنجایی که بارها و بارها آن را در مرزهای گوناگون انجام داده اند، با کوله باری پر از تجربه در خدمت تجار خواهند بود. بازرگانان با سپردن فرایند ترخیص کالا به چنین شرکت هایی، تنها در وقت خود صرفه جویی نمی‌کنند، بلکه از پرداخت هزینه‌های بیهوده و سنگین نیز معاف خواهند شد.

با مراحل ترخیص کالا از گمرک آشنا شوید​

همانطور که گفتیم، فرایند ترخیص کالا در هر کشوری، پیرو مقررات و قوانینی است که آشنایی با آن برای تاجران موفق، بسیار مهم است. با شناخت کامل مراحل ترخیص کالا از گمرک، فرایند حمل و نقل کالا، در اسرع وقت و به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

1. اخذ پروفرما و پکینگ لیست

2. دریافت مجوز برای ثبت سفارش تجاری

3. بیمه نمودن کالا و ایجاد هماهنگی برای بازرسی در مبداء و مقصد

4. تشکیل پرونده برای تخصیص حواله بانکی و ارز

5. برقراری ارتباط با شرکت حمل و نقل بین المللی

6. اخذ اسناد حمل از شرکت حمل و نقل بین المللی

7. تکمیل اسناد مربوطه و تشکیل پرونده

8. تنظیم پیش‌نویس دور اظهاری

9. نظارت و تایید توسط کارشناس فنی گمرکی و تجاری

10. تنظیم دور اظهاری واردات

به مشاوره نیاز دارید؟

در صورت هر گونه سوال با ما تماس بگیرید یا از طریق واتــس اپ با مـا در ارتباط باشیـد

نکاتی که برای ترخیص کالا از گمرک باید بدانید

چکیده آنچه تا بدین جا گفتیم این است که ترخیص کالا از گمرک، بر اساس یک سری سلسله مراتب از پیش تعیین شده صورت می‌پذیرد و آشنایی با این قوانین، برای به سرانجام رساندن فرایند ترخیص کالا، بسیار مهم و اساسی است. در این بین، نکاتی هم هست که توجه به آن خالی از لطف نیست و سرعت انجام کار را بیشتر می‌کند.

در ابتلا باید بدانید که اصلاً چه مجوزهایی برای ترخیص کالا لازم دارید؟ تهیه مدارک و اسناد مورد نیاز گمرک برای حمل و نقل و جابجایی کالاهای وارداتی، فقط یک مرحله از کار بود؛ در کنار آن، شما به یک سری مجوز نیز نیاز خواهید داشت. این مجوزها برای آن است که نشان دهد تمامی نقل و انتقالات تجاری که انجام داده اید، قانونی بوده و تاییدیه سازمان‌های ذیربط را دارد.

یکی از این مجوزها که هر تاجر و بازرگان فعالی باید داشته باشد، کارت بازرگانی و کارت حق العمل کاری است. این کارت که توسط سازمان گمرک کشور صادر می‌شود، جوازی است که ثابت می‌کند تمامی نقل و انتقالات بازرگانی شما، مورد تایید ارگان‌های نظارتی کشور و کاملاً قانونی بوده است.شناخت مقررات و قوانین حمل و نقل کالاهای وارداتی و نحوه ترخیص کالا از گمرک، برای هر بازرگانی مفید است. اما بسیاری از تجار، به دلیل مشغله‌های کاری، فرصت آشنایی با اصول ترخیص کالا را ندارند و ترجیح می‌دهند انجام مراحل آن را به شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، بسپارند.

یکی دیگر از این نکات مهم، تعیین ارزش کالاهای ترخیص شده است. معمولاً تعیین ارزش کالا، در مرزهای کشور انجام می‌شود و در طی آن، دست اندرکاران، قیمت متفاوتی برای کالاهای مختلف در نظر می‌گیرند. در اینجاست که اهمیت مشورت گرفتن از یک ترخیص کار حرفه‌ای برای ما و شما روشن می‌شود! در واقع اگر یک ترخیص کار با تجربه و کاربلد در کنار خود داشته باشید، می‌تواند ارزش کالاهای ترخیصی را بررسی و راهنمایی‌های لازم در این باره را به استحضارتان برساند.

مراحل ترخیص کالا چگونه انجام می‌شود؟

ضوابط و دستورالعمل‌های ترخیص کالا در هر کشوری، با توجه به قوانین داخلی و مقررات بین المللی مربوط به جابجایی کالاها در جهان تعیین می‌گردد. معمولاً این فرایند در ۱۰ مرحله دسته‌بندی خواهد شد تا فرایند ترخیص با برنامه‌ای دقیق در سریع‌ترین حالت ممکن انجام شود. تاجرین فعالی که در حوزه تجارت بین المللی فعالیت دارند و با سابقه هستند، با تمامی این مراحل آشنا هستند و چگونگی انجام آن را می‌دانند. اما اگر شما جزو بازرگانانی هستید که به تازگی به دنیای تجارت قدم گذاشته‌اید و هنوز از فرایند و مراحل ترخیص کالا چیز زیادی نمی‌دانید، حتماً باید از شرکت‌های بازرگانی کمک بگیرید. ما در بازرگانی مهیر، تیمی فعال و پرتلاش داریم که آماده ارائه خدمات ارزشمند در این زمینه هستند و در تمامی مراحل ترخیص کالا، در کنار شما خواهند بود.

1- تکمیل مدارک و اسناد مورد نیاز برای ترخیص کالا

همانطور که می‌دانید برای ترخیص هر نوع کالایی از گمرک، باید یک سری اسناد و مدارک را تهیه و در اختیار گمرک قرار دهید. حتماً می‌پرسید این مدارک، چه هستند و جمع آوری آن‌ها چه لزومی دارد؟ نه تنها شما بلکه همه تجار برای ترخیص هر نوع کالایی از گمرک، به اسنادی نیاز دارند که تجارت‌شان را معرفی و قانونی بودن نقل و انتقالات را تایید نماید. درخواست قانونی و اظهارات کتبی درباره حمل و نقل‌های بین المللی نیز بخشی از این اسناد و مدارک است که باید تهیه و به گمرک ارائه گردد. این‌ها همه ثابت می‌کند که فعالیت تجاری، مورد تایید سازمان‌های مربوطه و مراجع قانونی کشور است.
مهمترین اسناد و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا:
  • تصویری از کارت بازرگانی
  • پیش فاکتور (پروفرما)
  • اظهارنامه وارداتی
  • جواز ثبت سفارش
  • قبض انبار
  • بارنامه
  • ترخیصیه
  • بیمه نامه
  • گواهی مبداء
  • وکالتنامه رسمی
  • پروانه صادراتی
  • لیست عدل‌بندی
  • سیاهه خرید یا فاکتور
  • اعلامیه تامین ارز به همراه نامه برات
  • پروانه بهره برداری (ویژه شرکت‌های تولیدی)
  • و…

2-مراحل ثبت اظهارنامه

با تکمیل مدارک و اسناد برای ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی از گمرکات، نوبت به تنظیم اظهارنامه و ثبت آن می‌رسد. اظهارنامه‌ای که از آن حرف می‌زنیم، شامل دو فرم است که بازرگان یا ترخیص کار، وظیفه تکمیل و ثبت آن را بر عهده دارد.

با تکمیل فرم ها، فرایند ثبت اظهار نامه در دو مرحله انجام می‌شود:

  1. اظهار کالا: وقتی اسناد توسط اظهارکننده ثبت و مشخصات کالاهای ترخیصی در سیستم ثبت می‌شود، بررسی‌های گمرکی آغاز خواهد شد. معمولاً در آخرین مرحله از بررسی‌های گمرکی، شماره کوتاژ یا همان شماره ثبت کالاها، از سوی گمرک ثبت و ضمیمه دیگر اظهارنامه‌ها و اسناد خواهد شد. شماره کوتاژ که بر روی کالاهای ترخیصی درج یا مهر شده، نشان می‌دهد که حمل و نقل کلیه کالاهای ترخیصی، تحت نظارت گمرک بوده و مراحل جابجایی آن ها، قانونی پیش رفته است. وقتی شماره کوتاژ بر روی کالا مهر می‌شود، دیگر نمی‌توان آن را کم و زیاد کرد یا جابجا نمود. هر گونه اعمال تغییر در کالا پس از مهر شماره کوتاژ، منوط به کسب اجازه از گمرک است.
  2. احراز هویت: هدف از احراز هویت، اثبات مالکیت هر نوع از کالاهای ترخیصی است. اداره گمرک، قبل از هر چیز می‌بایست مالکیت کسی که اسناد و اظهارنامه‌ها به نام او تنظیم و ثبت شده را ثابت کند و سپس به سراغ مراحل بعد برود. لذا قبل از هر اقدامی، مالکیت کالا توسط گمرک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

3- کنترل‌های گمرکی؛ آخرین مرحله ترخیص کالا از گمرک

با تکمیل اظهارات و تنظیم اسناد توسط تاجران و ثبت آن، به مرحله مهم و اصلی ترخیص کالا یعنی کنترل‌های گمرکی می‌رسیم. کنترل‌های گمرکی، آخرین مرحله ترخیص کالا است که با تکمیل آن، می‌توان کالاها را از گمرک تحویل گرفت.

کنترل‌های گمرکی، به دو بخش تقسیم می‌شود:

  1. پرداخت سند ترخیص و صدور آن: وقتی کارشناسان و بازرسین گمرک، اقدام به بررسی اظهارنامه‌ها و اسناد مربوطه می‌نمایند، در صورت تایید آن ها، شماره ارزیابی ثبت شده و گمرک، سند ترخیص کالاها را صادر خواهد کرد.
  2. بارگیری کالا و خروج آن از گمرک: ترخیص کار گمرک، پس از دریافت سند ترخیص کالا، باید به صندوق صدور پروانه مراجعه نماید و پروانه خروج کالاها از گمرک را دریافت کند. حالا می‌تواند اسناد مورد نیاز را به واحد خدمات و دفتر کل انبارها ارائه نماید و در نهایت کالاها را بارگیری و از گمرک خارج کند.

جمع بندی

ترخیص کالا، مهمترین مرحله واردات کالا است که ساز و کار آن، با توجه به قوانین و مقررات کشورها تنظیم شده است. یک تاجر برای ترخیص کالا، باید اسناد و مدارک مورد نیاز را آماده و آن‌ها را به همراه مجوزهایی که لازم است، به گمرک ارائه نماید.

مراحل ترخیص کالا، کمی پیچیده است اما راه گریزی از انجام آن نیست. ضمن آنکه کوچکترین اشتباه و خطایی در پیشبرد این مراحل، موجب خسران اعتباری و مالی خواهد شد. بهترین کاری که می‌توان انجام داد، سپردن ترخیص کالا به شرکت‌های معتبری است که در این زمینه فعالیت دارند؛ شرکت بازرگانی مهیر، یکی از بهترین و مطمئن‌ترین آن‌ها است.

 

خوشبختانه گروه تجاری مهیر سابقه درخشانی در زمینه پرداخت، حمل و نقل کالا به صورت مستقیم و غیر مستقیم، ترخیص کالا و… دارد و می‌تواند خدمات ارزشمندی را به شما عزیزان ارائه نماید. پس فرصت را از دست ندهید و هم اینک با ما تماس بگیرید.

تکمیل فرم درخواست مشاوره

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .