گمرک ماهشهر

موقعیت جغرافیایی بندر ماهشهر

بندر ماهشهر در استان خوزستان ایران واقع شده است. این شهر با ارتفاع تقریبی ۳ متر از سطح دریا، از دو بخش ماهشهر قدیم و ناحیه صنعتی تشکیل شده است. بندر ماهشهر از سمت شمال به اهواز، از غرب به آبادان و خرمشهر، از شرق به هندیجان و بهبهان، و از جنوب به خلیج فارس محدود می‌شود. این شهر در فاصله ۱۸ کیلومتری از بندر امام خمینی، ۹۵ کیلومتری از آبادان و ۱۱۰ کیلومتری از اهواز قرار دارد. شهرستان بندر ماهشهر در حال حاضر از دو بخش، شامل بخش مرکزی و بندر امام خمینی(ره)، تشکیل شده است. این شهرستان دارای سه شهر به نام‌های بندر ماهشهر، بندر امام خمینی(ره) و چمران می‌باشد.

موقعیت استراتژیک

بندرماهشهر شهری بندری و صنعتی و محل شاهراه مسیرهای ترانزیت زمینی، دریائی و ریلی کالا از بندرگاه مهم و استراتژیک امام خمینی می باشد و مهم‌ترین صنایع ماهشهر پتروشیمی و کشتیرانی می‌باشد. وجود مرزهای آبی و نیز نزدیکی به کشورهای عراق و کویت این منطقه را به یک نقطه مهم صنعتی و واردات و صادرات تبدیل کرده است. فعالیت اقتصادی و توسعه بندر ماهشهر، بیشتر متکی به قابلیت بندرگاهی و مجاورت با سواحل و همچنین نزدیکی به منابع نفت و گاز جلگه خوزستان و فعالیتهای وابسته به آن است. این شهر با احداث بندرگاه صادرات نفت و کالا و پس از آن احداث پتروشیمی بندرامام خمینی(ایران ژاپن سابق) و نیز با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (که در آن صنایع برای واردات کالا مشمول تسهیلات گمرکی می شوند) و احداث صنایع عظیم پتروشیمی، مردم بسیاری از شهرهای مجاور و حتی غیر مجاور را به این سو ، که طی چندسال اخیر ارزش ملک در بندرماهشهر به حد بی سابقه‌ ای رشد کرده‌است و این شهر را به یک شهر مهاجر پذیر و با تراکم بالا تبدیل شده است. پتروشیمی های بسیار زیاد که باعث شده قیمت ملک و کالا نسبت به شهرهای دیگر بالاتر باشد. در این شهر کشت محصولات کشاورزی بشدت متکی به آبیاری است. از محصولات عمده آن گندم، جو، حبوبات، خرما، انگور، انار و انجیر است. صنایع دستی و کارگاهی خاصی در آن وجود ندارد.

به مشاوره نیاز دارید؟

در صورت هر گونه سوال با ما تماس بگیرید یا از طریق واتــس اپ با مـا در ارتباط باشیـد

چرا بندر ماهشهر به عنوان یکی از گمرک های مهم ایران شناخته می‌شود؟

حمل و نقل چندوجهی این شهر، از جمله ارتقاء خدمات دریا، زمینی، راه شوسه، و ریلی، به شکلی هماهنگ، این شهر را به یک نقطه حیاتی برای تجارت کلان تبدیل کرده است. دسترسی به دریاهای آزاد و استفاده از بزرگترین بندر جنوب غرب کشور، بندر ماهشهر را به مرکزی برای صادرات ایران تبدیل کرده است. این شهر ایستگاه ابتدایی در شبکه ریلی شمال به جنوب کشور است، که از اهواز تا تهران و مشهد ادامه دارد. ویژگی‌های این شهر به عنوان یک نقطه اصلی در حمل و نقل کالاهای وارداتی و صادراتی، به ویژه تجهیزات سنگین صنایع پتروشیمی، با استفاده از شبکه راه آهن، تسهیلات بیشتری را فراهم کرده است.

در این شهر کشت محصولات کشاورزی بشدت متکی به آبیاری است. از محصولات عمده آن گندم، جو، حبوبات، خرما، انگور، انار و انجیر است. صنایع دستی و کارگاهی خاصی در آن وجود ندارد.

برای کسب اطلاعات دقیق در مورد نحوه ترخیص کالا از گمرک توصیه می‌شود با یک شرکت بازرگانی با سابقه مانند شرکت بازرگانی مهیر تماس بگیرید. تیم مجرب مهیر با داشتن اطلاعات کامل و به‌روز در زمینه واردات و ترخیص کالاها آماده همکاری با شماست.