حمل بار دریایی

حمل دریایی، از بهترین شیوه‌های حمل و نقل کالا است که امکان جابجایی محموله‌های حجیم با وزن بالا را با هزینه‌ای مقرون به صرفه و مناسب فراهم می‌کند. در حمل دریایی، بارها توسط کشتی و از طریق مسیرهای آبی به اقصی نقاط جهان انتقال می‌یابد. سرعت جابجایی بار در حمل دریایی در مقایسه با حمل و نقل زمینی و هوایی، کمتر است و کالاها در گذر از یک مسافت طولانی به مقصد می‌رسند. با این تفاسیر، حمل دریایی مناسب تاجرانی است که محدودیت زمانی ندارند. برای آشنایی بیشتر با این شیوه از حمل بار، ما را همراهی کنید.

از حمل دریایی چه می‌دانید؟ ​

به هر نوع شیوه حمل و نقل و جابجایی افراد و کالاهای مختلف که با شناورهای دریایی مثل لنج، کشتی باری، قایق و… از مسیرهای آبی دریاچه، دریا و اقیانوس، حمل دریایی می‌گویند. معمولاً تاجران برای جابجایی کالاهایی که حجم و تناژ بالایی دارند، به سراغ حمل دریایی می‌روند. حمل دریایی اغلب سخت و دشوار است؛ زیرا اولاً برخی کشورها دسترسی به مسیرهای آبی ندارند و ثانیاً در این روش، زمان طولانی صرف ترابری کالاها خواهد شد. با این وجود، نمی‌توان کتمان کرد که حمل بار دریایی، همیشه از پرطرفدارترین‌ترین شیوه‌های حمل کالاهای مختلف و کانتینر بوده که در مقایسه با روش‌های دیگر، محبوبیت بیشتری داشته و هنوز هم دارد. به جرات می‌توان گفت که تعداد زیادی از تجارت‌های بین المللی، وابسته به حمل دریایی است. و اما وضعیت حمل دریایی در کشور ما؛ همانطور که می‌دانید یکی از رایج‌ترین شیوه‌های واردات کالا به داخل کشور، حمل بار دریایی از دبی و حمل بار کانتینر از چین است که هر دو جزو روش‌های حمل دریایی اند. شما به عنوان واردکنندگان کالا در کشورمان می‌توانید حمل و نقل کانتینرهای خود از دبی و چین به مقصد ایران را به شرکت بازرگانی مهیر بسپارید و محموله را در بهترین شرایط و با صرف مناسب‌ترین هزینه تحویل بگیرید.

حمل دریایی چه تفاوتی با حمل هوایی دارد؟ ​

توسعه و گسترش حمل و نقل هوایی و دریایی، فرصتی را در اختیار تاجران قرار داد تا محموله‌های خود را به راحتی جابجا کنند، بدون آنکه محدودیت زمانی و مکانی پیش روی آن‌ها باشد. اما دغدغه آن‌ها همیشه یک چیز بوده و آن اینکه کدام روش بهتر است؛ حمل دریایی یا حمل هوایی؟ انتخاب از بین این دو ساده نیست؛ تاجران باید با توجه به شرایط و سرمایه خود، یکی را انتخاب کنند. آنطور که به نظر می‌رسد، حمل بار دریایی، در مقایسه با حمل هوایی، کم هزینه‌تر است و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. اما معایب این روش نیز کم نیست؛ حمل دریایی زمانبر است و قابل پیش بینی هم نیست! اگر نگاهی به آمارهای جهانی بیاندازید، متوجه می‌شوید که هزینه حمل و نقل هوایی کالا نسبت به حمل دریایی، ۱۲ تا ۱۶ برابر گران‌تر است. البته نباید صرفاً به دلیل ارزان بودن هزینه‌ها به سراغ آن رفت! درست است که در اغلب مواقع، هزینه تمام شده حمل دریایی کمتر از حمل هوایی است اما مدت زمان جابجایی و انتقال کالا با آن، طولانی خواهد بود و این قابل چشم پوشی نیست؛ چرا که زمینه را برای فاسد شدن برخی از محصولات تجاری فراهم خواهد کرد! گاهی اوقات، با توجه به میزان کالا، امکان جابجایی بسیار سریع‌تر آن با هزینه‌های کمتر نیز وجود دارد. در حمل و نقل هوایی، انتقال و جابجایی محموله‌های سبک تر، با سرعت بسیار بالا انجام خواهد شد. این روش، سرعت و امنیت را همزمان تامین خواهد کرد. البته باید توجه داشته باشید که هزینه، مدت زمان و امنیت، تنها معیارهایی نیستند که برای انتخاب روش‌های انتقال کالا باید مد نظر قرار دهید؛ بلکه عوامل مهم دیگری نظیر فوریت و سرعت کار، خطرات، تعهدات قراردادی و برخی عوامل محیطی نیز در انتخاب بین روش حمل هوایی یا دریایی سهم بسزایی دارند و نباید آن‌ها را نادیده گرفت.

مقایسه حمل دریایی با حمل زمینی​

حمل و نقل زمینی کالا، از قدیمی‌ترین روش‌های حمل و جابجایی بار است. همانطور که می‌دانید، در این شیوه از حمل و نقل، امکان جابجایی بار از مسیرهای زمینی بواسطه قطار باربری، کامیون، کامیونت و وانت وجود دارد.

علی رغم اینکه تکنولوژی پیشرفت بسیار در این سال‌ها داشته و شیوه‌های حمل و نقل کالا بسیار گسترده است، هنوز هم حمل زمینی، از متداول‌ترین روش‌های حمل بار است. اما اگر آن را با سایر روش‌های جابجایی کالا به ویژه حمل دریایی مقایسه کنیم، می‌بینیم که ضمن برخورداری از مزایای فراوان، محدودیت‌هایی هم دارد که نمی‌توان از کنار آن ساده رد شد.

مزایای حمل زمینی نسبت به حمل بار و کانتینرهای دریایی:

  • سرعت انتقال کالا بیشتر است.
  • وسایل حمل و نقل تنوع بیشتری دارد.
  • هزینه سرمایه‌گذاری اولیه در آن کمتر است.
  • دسترسی به نقاط عرضه و تقاضا ممکن می‌شود.
  • برای نقل و انتقال کالا در مسافت‌های کوتاه، بهترین انتخاب است.
  • در انتخاب مسیرهای حمل و زمان ترابری، انعطاف بیشتری وجود دارد.

معایب حمل زمینی نسبت به حمل دریایی:

  • به احداث شبکه خطوط فیزیکی نیاز دارد.
  • ظرفیت جابجایی کالا در آن محدود است.
  • آلودگی‌های محیط زیستی ایجاد می‌کند.
  • حمل و نقل کالا، آنقدرها ایمن نیست.
  • سوخت زیادی مصرف می‌کند.

نیاز به مشاور دارید؟

در صورت هر گونه سوال با ما تماس بگیرید یا از طریق واتــس اپ با مـا در ارتباط باشیـد

چه زمانی باید از حمل دریایی استفاده کرد؟ ​

یکی از رایج‌ترین روش‌های نقل و انتقال کالا از گذشته تا به امروز، حمل دریایی بوده است. حمل دریایی بار که به وسیله شناورهای آبی، کشتی‌های بزرگ و قایق‌ها انجام می‌شود، گاهی اوقات بهترین گزینه برای جابجایی کالا بوده که ایمن‌تر و به صرفه‌تر نیز هست.

این تاجران هستند که با ارزیابی دقیق و مقایسه بین روش‌های مختلف حمل بار، بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند. اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که انتخاب آن‌ها را محدود می‌کند. مثلاً حجم فراوان و وزن بسیار زیاد برخی کالاها؛ فرض کنید تاجری هستید که قصد دارد مواد شیمیایی، نفتی و محموله‌های سنگین این چنینی را به کشور وارد کنید. در این مواقع ناچار باید به سراغ روشی بروید که به راحتی و با کمترین هزینه، کالا را جابجا کنید و چه شیوه‌ای بهتر و مناسب‌تر از حمل بار دریایی؟

بسیاری از تاجران به دنبال یک روش کاملاً امن هستند تا با کمترین هزینه، بارشان را از مبدا تا مقصد به سلامت برسانند. حمل و نقل هوایی اگرچه ایمن است اما هزینه زیادی روی دست‌شان می‌گذارد. به همین دلیل اکثراً به سراغ حمل دریایی می‌روند و از آنجایی که وقت کافی دارند، این شیوه برایشان کاملاً به صرفه است.

در شرایطی که وضعیت جوی مثل برف و بارندگی‌های شدید، بر حمل و نقل ریلی و زمینی تاثیر زیادی دارد و حتی در برخی مواقع آن را مختل می‌کند، سیستم حمل دریایی، کمک زیادی به تاجران خواهد کرد. آن‌ها می‌توانند با توجه به جغرافیا، شرایط کالا و وضعیت مالی خود، حمل بار دریایی را انتخاب کنند و با اولویت حمل کانتینر به سراغ آن بروند.

آشنایی با ویژگی‌های اصلی حمل بار دریایی​

وقتی صحبت از حمل بار دریایی کالا می‌شود، در ذهن بسیاری از شما، کشتی‌های عظیم الجثه باربری ویژه جابجایی کالا نقش می‌بندد. کالاهایی که به این شیوه جابجا می‌شوند، معمولاً وزن و حجم بسیار زیادی دارند.

همانطور که می‌دانید تعیین شیوه حمل و نقل بار، به نوع کالا و شرایط جغرافیایی کشور مورد نظر، بستگی دارد. حمل بار دریایی انتخاب نخست بسیاری از فعالین در زمینه واردات و صادرات کالا است و علت آن، ویژگی‌هایی است که این روش از حمل و نقل محموله دارد.

 

این ویژگی‌ها در موارد زیر خلاصه می‌شود:

حمل دریایی هزینه مقرون به صرفه‌ای دارد​

هزینه تعمیر و نگهداری از کشتی‌ها و شناورهای دریایی در مقایسه با خرج و مخارجی که حمل و نقل زمینی و ریلی دارد، آنقدرها زیاد نیست. بعلاوه، مخارج کانال‌های ویژه حمل دریایی برای انتقال کالا، کمتر بوده و این‌ها یعنی هزینه حمل دریایی به نسبت روش‌های دیگر به صرفه‌تر است.​​

برای نقل و انتقال کالاهای بزرگ مناسب است​

در حمل دریایی، کالاهای حجیم و محموله‌هایی که وزن بالایی دارند، بدون کوچکترین آسیب و در امنیت کامل جابجا می‌شوند.​

نرخ کرایه‌ها ثبات دارد

ثبات نرخ کرایه حمل و نقل کالا، از اصلی‌ترین ویژگی‌های حمل دریایی است.​

نیاز به مشاور دارید؟

در صورت هر گونه سوال با ما تماس بگیرید یا از طریق واتــس اپ با مـا در ارتباط باشیـد

جهت مشاوره با ما در تماس باشید.

جمع‌بندی​

اگر به دنبال حمل بار دریایی با قیمت و شرایط مناسب هستید و دنبال یک شرکت بازرگانی معتبر می‌گردید که در تمامی مراحل ترابری کالا در کنارتان باشد، می‌توانید روی بازرگانی مهیر حساب کنید. گروه تجاری مهیر، با هدف تسهیل و تسریع تجارت، خدماتی ارزشمند در راستای حمل کالاهای وارداتی از چین، هنگ کنگ، امارات متحده عربی و کشورهای اروپایی به مقصد ایران انجام می‌دهد و لذت تجارتی امن را برایتان به ارمغان می‌آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر، حتماً با ما تماس بگیرید.

تکمیل فرم درخواست مشاوره

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .