صادرات به ترکیه

همسایگی و شباهت فرهنگ ایران و ترکیه، ترکیه را به یک مقصد استثنایی برای صادرات کالای ایرانی کرده است. ترکیه به عنوان یک شریک تجاری مهم، سالانه تبادلات زیادی در زمینه‌های مواد غذایی و انژی با ایران دارد. در واقع، صنعت پررونق گردشگری در این کشور سبب شده است که تقاضا برای واردات اقلام مختلف به این کشور بیشتر شود.

طبق آمار منتشر شده، بیشترین کالاهای ایرانی صادر شده به ترکیه در بخش محصولات کشاورزی است. بازرگانان ایرانی توانسته‌اند در صادرات صیفی‌جات و خشکبار موقعیت‌های تجاری خوب کسب کنند. علت این امر، کاهش هزینه‌های گمرکی در سال 2015 از سمت دولت ترکیه بود. البته، بیشترین میزان درصد کاهش هزینه گمرکی شامل بخش محصولات کشاورزی شده و به همین جهت صادرات به ترکیه افزایش یافت. 

به طور کلی کالاهای صادراتی کشور ایران به ترکیه به چهار دسته‌بندی تقسیم می‌شود:

کشور ترکیه 1.67 درصد از کالاهای وارداتی خود را از ایران می‌کند.

محصولات کشاورزی و خشکبار​

موز، هندوانه، خرما، کشمش، انجیر خشک، انواع میوه خشک، پسته، زعفران و ...​

محصولات چوبی​

تخته‌های فیبری، کاغذ مقوا و ...​

فلزات​

آهن، فولاد، آلومینیوم، روی، مس و ...​

محصولات نفتی و پتروشیمی نفت و گاز​

گاز طبیعی مایع شده، قطعات کاتد تصفیه شده از مس، گرید نساجی پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن گرید بادی، اترهای مونو بوتیل اتیلن گلیکول یا دی اتیلن گلیکول و ...​

صادرات کالا به ترکیه

در صورت هر گونه سوال با ما تماس بگیرید یا از طریق واتــس اپ با مـا در ارتباط باشیـد

مراحل و اقدامات لازم جهت صادرات به ترکیه

پروسه صادرات به ترکیه نبستاً ساده‌ اما زمانبر است و ممکن است ماه‌ها زمان ببرد. در حقیقت، بعد از اینکه بازار هدف را شناسایی کردید و در ارتباط با نوع کلای ارسالی تصمیم گرفتید به مرحله ارسال کالا خواهید رسید. مراحل صادرات به ترکیه را می‌توان به پنج دسته تقسیم کرد:

1- تاسیس حساب بانکی:

صادرکننده برای ارسال کالا به ترکیه نیاز به تاسیس حساب بانکی جهت مبادلات ارز بین بانکی و دریافت مجوز واردات دارد.

2- تنظیم فاکتور فروش و فاکتور پیش فروش:

اطلاعات فاکتور فروش شامل شرح کالا، مقدار ، شرایط پرداخت و مبلغ می‌باشد. درحالیکه؛ در فاکتور پیش فروش هزینه‌های صادراتی، بیمه، روش تحویل و روش پرداخت درج می‌شود.

3-دریافت مجوز صادرات به ترکیه:

در هر روش صادراتی به ترکیه، تجار نیازمند اخذ مدارک متنوع نظیر گواهی‌ کنترل استاندارد ترکیه، گواهی استاندارد اجباری ایران، گواهی‌نامه بهداشت، مجوز مبدا از ارگان‌های مختلف هستند.

4- مدارک حمل و نقل:

صادرات به ترکیه از سه طریق زمینی، دریایی و هوایی صورت می‌گیرد که معمولا با توافق دو طرف معامله انتخاب می‌شود. نحوه ارسال کالا نوع بیمه و محل تحویل کالا را مشخص می‌کند. بعد از توافق بر سر روش حمل کالا باید مدارک حمل و نقل در سه نسخه برای فروشنده ، گمرک و خریدار تنظیم شود.

5- گمرک

قوانین گمرک ترکیه طوری وضع شده است که محدودیتی را برای واردکنندگان کالا ایجاد نمی‌کند. اما به طور کلی، موارد متعددی مانند فاکتور فروش و مجوز حمل و نقل در تعیین میزان تعرفه‌های گمرکی تاثیر می‌گذارد. در واقع، اطلاعات کامل درج شده از نوع محصول و مبلغ آن در فاکتور فروش و نوع وسیله ترانزینت کالا، تعیین کننده تعرفه گمرکی خواهند بود.

صادرات به ترکیه از طریق بازرگانی مهیر

 

با توجه به موقعیت جغرافیایی ترکیه و مناسبات تجاری مثبت با ایران، ترکیه به یک مقصد مناسب برای صادرات کالاهای ایرانی تبدیل شده است. همچنین، به دلیل تحریم‌های موجود در کشور، نقش واسطه‌گری ترکیه برای انجام معاملات صادراتی به کشورهای اتحادیه اروپا پررنگ شده است. در حقیقت، بخش زیادی از صادراتی که به ترکیه صورت می‌گیرد، از این کشور به کشوهای اروپایی فرستاده می‌شود.
برای تجارت با ترکیه باید از قوانین و مقررات این کشور اطلاعاتی به روز و صحیح داشته باشید تا موفقیت خود را تضمین کنید. در این راستا، بازرگانی مهیر از تمام دانش و مهارت خود استفاده می‌کند تا با کمک به صادرات به ترکیه و افزایش حاشیه سوددهی به تاجران ایرانی خدمت‌رسانی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان بازگانی مهیر در ارتباط باشید.

تکمیل فرم درخواست مشاوره

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .