واردات از ترکیه

واردات کالا از ترکیه، آسان، سریع و سودآور است. اگر سری به بازارهای این کشور بزنید، متنوع‌ترین محصولات از برندهای مطرح جهانی را می‌بینید که با قیمت مناسبی به فروش می‌رسند. تجارت با شرکت‌های ترک، مساوی است با کسب سود فراوان اما به شرطی که با آگاهی کامل قدم در این مسیر بگذارید، پیچ و خم آن را بشناسید و آماده رویارویی با موانع باشید. این مقاله اطلاعات خوبی را در اختیار شما خواهد گذاشت؛ لطفاً همراه‌مان باشید.

صفر تا صد واردات کالا از ترکیه به ایران

کشورمان با مشکلات متعددی در حوزه سیاست و اقتصاد دست و پنجه نرم می‌کند. تحریم‌هایی که بر علیه کشورمان وضع شده، روند واردات کالا از آمریکا و اروپا را نسبتاً سخت کرده است. این موانع، تاجران و بازرگانان ایرانی را به این فکر انداخت که از طریق کشورهای همسایه و هم مرز با ایران، فعالیت تجاری خود را ادامه دهند. ترکیه که از گذشته روابط دوستانه‌ای با کشورمان داشت و از نظر موقعیت جغرافیایی در شرایط مناسبی بود، بهترین گزینه‌ای بود که به ذهن می‌رسید.

همانطور که می‌دانید ترکیه، کشوری واقع در قاره اروپا و آمریکا است که همواره سعی در حفظ روابط خود با کشورهای اروپایی و آمریکایی دارد و مبادلات تجاری آن با سایر کشورها برقرار است. معمولاً بازارهای ترکیه، پر است از کالاهای متنوع و باکیفیت آمریکایی و اروپایی که با قیمت مناسبی می‌توان آن‌ها را خریداری کرد. بی‌دلیل نیست که ترکیه از دیرباز، کانون توجه بازرگانان بوده و هست.

مبادلات تجاری با ترکیه، مزایای اقتصادی فراوانی را برای تاجران ایرانی به ارمغان می‌آورد. مرز مشترک ایران و ترکیه حدوداً ۵۰۰ کیلومتر است. بسیاری از بازرگانان، از طریق حمل بار زمینی کالاهای خود را به داخل مرز وارد می‌کنند. ترکیه انتخاب اول و آخر بسیاری از تاجران بین المللی به ویژه واردکنندگان کالا است. همسایگی با این کشور، نه تنها حمل و نقل کالا را ساده کرده، بلکه باعث شده پرداخت‌های بین المللی با هزینه کمتر و سرعت بیشتر انجام شود. با همه این تفاسیر، قبل از اینکه عزم‌تان را برای آغاز واردات کالا از ترکیه جزم کنید، باید با قوانین و دستورالعمل‌های واردات آشنا شوید و مراحل آن را به طور دقیق بشناسید. ما گروه تجاری مهیر ، با هدف معرفی هر چه بهتر ساز و کار واردات کالا از ترکیه، همراه شما هستیم.

با مراحل واردات کالا از ترکیه آشنا شوید

مراحل واردات و ترخیص کالا از ترکیه، با روند واردات کالا از دیگر کشورها تفاوت چندانی ندارد و بار، در گذر از یک فرایند پیچیده (تشریفات گمرکی) به دست تاجر خواهد رسید.

 

مراحل واردات کالا از ترکیه:

  1. اولین قدم برای واردات، آشنایی با نیازهای جامعه است؛ تاجر موفق کسی است که نیاز مردم را می‌شناسد و متناسب با آن، بهترین محصول را برای واردات انتخاب می‌کند.
  2. در مرحله دوم، نوبت به انتخاب تامین کننده مناسب می‌رسد. تامین کننده‌ای که محصولات باکیفیت را در کمترین زمان ممکن با قیمت مناسب، به بهترین شکل ممکن ارسال کند، همان تامین کننده ایده آلی است که در جستجوی آن هستید.
  3. در سومین مرحله، باید کالا را در سامانه جامع تجارت ثبت کنید. ثبت سفارش، مقدمه دریافت مجوز ورود کالا به کشور است. قبل از ثبت سفارش، لازم است که پروفرما را از فروشنده دریافت نمایید تا موقع ثبت آن را بارگذاری کنید. اطلاعاتی که بر روی پروفرما درج شده شامل مشخصات کالا، وزن، تعداد و قیمت آن، اطلاعاتی درباره خریدار و فروشنده، نوع حمل و نقل کالا، نوع ارز و چگونگی پرداخت آن می‌باشد.
  4. به مرحله تخصیص ارز می‌رسیم. همانطور که می‌دانید، تامین ارز واردات، بر عهده دولت است. دولت، با توجه به نوع کالا ارز آزاد، نیمایی و دولتی، ارز به دست آمده از صادرات یا ارز از محل صادرات را برای تاجران در نظر می‌گیرد.
  5. و اما انتخاب روش حمل و نقل کالا؛ تاجرانی که قصد واردات کالا از ترکیه را دارند، معمولاً روش حمل بار زمینی را انتخاب می‌کنند. وقتی کالای خریداری شده به گمرک بازرگان رسید، باید به فکر ترخیص بار از گمرک بازرگان باشید.
  6. ممکن است علی رغم هزینه بالا، حمل و نقل هوایی را (بیشتر به دلیل سرعت آن) انتخاب کنید. در این صورت، محموله مورد نظرتان به فرودگاه امام خمینی ارسال می‌شود که با طی تشریفات گمرکی، می‌توانید آن را تحویل بگیرید. فقط از بیمه کردن محموله غافل نشوید تا در صورت بروز حوادث احتمالی، امیدی به جبران خسارت‌ها باشد.
  7. دریافت اظهارنامه گمرکی، پیش از ترخیص کالا از سامانه EPL ضروری است. در اظهارنامه گمرکی، اطلاعاتی درباره نوع کالا، حجم و تعداد آن به علاوه ارزش کالا درج خواهد شد.
  8. در آخرین مرحله واردات کالا از ترکیه، نوبت به ترخیص بار از گمرک می‌رسد که برای انجام آن، به مدارکی مثل کارت بازرگانی، اظهارنامه گمرکی، بیمه نامه، بارنامه، پروفرما، گواهی بازرسی و مجوزهای وارداتی لازم، نیاز خواهید داشت.
 
 

ترخیص کالا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و گذر از این مرحله ساده نیست. ترخیص کالا زمانبر است و هزینه زیادی روی دست شما تاجران می‌گذارد. البته نباید نگران باشید؛ ما در مجموعه بازرگانی مهیر، با یک راهکار بسیار عالی در خدمت شما هستیم و ترخیص کالا را برایتان انجام می‌دهیم.

 

نیاز به مشاور دارید؟

آیا خدمات ما فقط ترخیص کالا است؟ معلوم است که نه؛ شما می‌توانید صفر تا صد مراحل واردات کالا را به ما بسپارید و مطمئن باشید که کالای موردنظرتان در اسرع وقت با کمترین هزینه به دست‌تان خواهد رسید.

شناخت قوانین واردات کالا از ترکیه

اهمیت شناخت قوانین تجارت، بخشنامه و آیین نامه‌ها و تشریفات گمرکی بر هیچکس پوشیده نیست. با نگاه به قوانین این حوزه، واردات کالا به سه دسته کلی تقسیم می‌شود. و این ۳ عبارت‌اند از:

کالای مشروط

به کالایی گفته می‌شود که بدون مجوز از سازمان‌های ذیربط نمی‌تواند از مرز کشور وارد شود. بهترین مثال برای توضیح کالای مشروط، دارو است که اگر قصد واردات آن از ترکیه را دارید، باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرید. به غیر از دارو، کلیه محصولات خوراکی و آرایشی، برای ورود به کشور به گواهی بهداشتی نیاز دارند. بخش اعظم واردات کالا از ترکیه، به محصولات کشاورزی و زراعی اختصاص یافته که برای ترخیص آن‌ها از گمرک، اخذ مجوز از وزارت کشاورزی، دریافت گواهی بهداشت و مجوزات لازم از سازمان حفظ نباتات ضروری است.

کالای مجاز

منظور کالایی است که برای ورود به کشور، به هیچ گونه مجوزی نیاز ندارد. کالای مجاز، به سادگی از گمرک ترخیص و در بازار خرید و فروش خواهد شد.

کالای ممنوع الورود

ممنوع الورود یعنی کالایی که اجازه ورود به کشور را ندارد. کالاهایی که از نظر شرعی حرام‌اند و یا در داخل کشور تولید می‌شوند، جزو کالاهای ممنوع الورود محسوب می‌شوند.

چگونگی ترخیص کالا از گمرک ترکیه

تنظیم اظهارنامه، مقدمه ترخیص کالا از گمرک ترکیه است. ترخیص‌کاران گروه بازرگانی مهیر، با آماده کردن مدارک مورد نیاز (مدارک خرید و فروش کالا، قبض انبار، کارت بازرگانی، بارنامه، پروفرما، بیمه نامه و…) اظهارنامه مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک ترکیه را تنظیم می‌کنند. ترخیص‌کاران ما، به اندازه کافی حرفه‌ای هستند و با شناخت قوانین و مراحل ترخیص بار، در کمترین زمان ممکن مدارک مورد نیاز و مجوزهای لازم را آماده خواهند کرد. گروه تجاری مهیر، با سابقه‌ای درخشان در خدمت شما است. این بازرگانی، دارای دفتر مستقر در ترکیه است و مراودات تجاری گسترده‌ای با ترکیه دارد. مهیر یک تیم حرفه‌ای آشنا به فرهنگ و زبان کشور ترکیه را در اختیار شما می‌گذارد و از ابتدا تا انتهای پروسه واردات کالا از ترکیه همگام و همراه شما است.

واردات کالا از ترکیه چه مزایایی دارد؟

ترکیه همسایه نزدیک ایران است که روابط نزدیک سیاسی و تجاری با کشورمان دارد. نزدیکی ایران و ترکیه، از دیرباز مورد توجه بازرگانان و تاجران ایرانی بوده است. بسیاری از تاجران موفق، از هر فرصتی برای واردات کالا از ترکیه استفاده می‌کنند تا از مزایای یک تجارت پرسود بی‌نصیب نمانند.

فهرست مزایای واردات کالا از ترکیه:

  • وجود راه‌های ارتباطی مختلف با ترکیه (اعم از زمینی، هوایی و ریلی) واردات کالا از ترکیه را آسان کرده است.
  • ترکیه روابط تجاری نزدیکی با کشورهایی مثل روسیه، چین، کره جنوبی، امارات متحده، هند، آلمان و فرانسه دارد.
  • تجارت با ترکیه که در نزدیکی ما است یعنی حمل و نقل سریع‌تر با هزینه‌ای کمتر از آنچه فکرش را می‌کنید.
  • مدت ها قبل، موافقت نامه دوجانبه میان ایران و ترکیه با هدف کاهش نرخ تعرفه واردات به امضا رسید.
  • اتاق بازرگانی مشترک ترکیه و ایران، به منظور پیگیری مشکلات مرتبط با تجارت تاسیس شده است.
  • تعرفه ترجیحی برای چند قلم از کالاهای تجاری میان ایران و ترکیه در نظر گرفته شده است.
  • امکان انتقال ارز به ترکیه در مقایسه با کشورهای آسیایی و اروپایی، آسان‌تر می باشد.
  • مصرف کنندگان ایرانی همواره نظر مثبتی نسبت به برندهای وارداتی از ترکیه دارند.
  • کالاهای ترکیه ای، نسبت به محصولات فرانسوی، آلمانی و اروپایی، ارزان‌تر است.
  • قوانین گمرکی با توجه به کنوانسیون تیر با هدف تسهیل واردات تصویب شده است.
  • امکان واردات کالا از ترکیه با کمترین سرمایه وجود دارد.
  • بازرگانان ایرانی می‌توانند در ترکیه، شرکت ثبت کنند.

ما که هستیم؟

ما می‌دانیم که مطالعه قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا برای تاجران سخت و دشوار است. حتماً شما هم می‌دانید که حتی در صورت آشنایی با این قوانین، تجارت شما بیمه نخواهد شد. مهمترین رمز موفقیت در این عرصه، تجربه است که فراز و نشیب‌های این راه پر دردسر و پرسود را به شما می‌شناساند. ما یک شرکت بازرگانی فعال در زمینه واردات کالا هستیم. گروه تجاری ما، در واردات کالا از ترکیه، تخصص دارد و مشاوره‌های سودمندی را در این باره ارائه می‌دهد. شما می‌توانید صفر تا صد تجارت با شرکت‌های ترک را به ما بسپارید و خیالتان از هر نظر آسوده باشد.

نیاز به مشاور دارید؟

در صورت هر گونه سوال با ما تماس بگیرید یا از طریق واتــس اپ با مـا در ارتباط باشیـد

جهت مشاوره با ما در تماس باشید.

تکمیل فرم درخواست مشاوره

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .