صادرات به روسیه

کشور روسیه یکی از پرجمعیت‌ترین کشوهای اروپایی است که به دلیل قرار گرفتن در حاشیه‌ی‌ دریاچه‌ی خزر و نزدیک بودن به ایران از نظر مسافت، از ظرفیت مناسب و بالایی برای صادرات محصولات ایرانی برخوردار است. در واقع، کشور روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شود که سالانه مقادیر قابل توجهی از انواع محصولات ایرانی را خریداری می‌کند.
بیشتر مساحت روسیه در قسمت شمالی کره زمین قرار دارد که آن را به یکی از سردترین کشورهای جهان تبدیل کرده‌است. موقعیت جغرافیایی این کشور، کشت و زراعت بسیاری از محصولات کشاورزی و میوه‌ها را با محدودیت همراه کرده است. در نتیجه، روسیه برای تأمین محصولات کشاورزی وابسته به واردات است.

علت تمایل تاجران ایرانی به صادرات به روسیه، بازار نسبتا بکر و بزرگ این کشور است. اما لازم به ذکر است که پیچیدگی‌های خاص بازار روسیه و قوانین سخت‌گیرانه می‌تواند مانع حضور موفق تاجران ایرانی شود. بنابراین، آشنایی با فرآیند صادرات و دسترسی به اطلاعات دقیق و موثق از طریق یک مشاوره صادرات به روسیه، شما را برای حضور در تجارت با روسیه آماده می‌کند.اما باید این مهم را بدانید که قبل از هر اقدامی برای صادرات کالا به عراق، نیاز است که تمامی مراحل و قوانین صادرات به این کشور را بشناسید. بنابراین، شما نیاز دارید که همراه با شناسایی بازار هدف، لیست کالاهای مجاز و پرسود، در رابطه با اقدامات لازم از جمله مدارک لازم برای ارسال کالا، قوانین گمرک، نحوه صادرات و مشکلات صادرات به این کشور مطلع شوید و از مشکلات احتمالی در امان باشید.

فرصت‌های صادرات به روسیه

کشور روسیه با آب و هوای سردی که دارد، قادر به تولید بسیاری از محصولات کشاوزی نیست و این مسئله باعث شده که بسیاری از محصولات کشاورزی مانند سبزیجات و میوه مورد نیاز مردم خود را از طریق واردات تامین کند. بازار صادرات این محصولات در بین تجار ایرانی بسیار داغ است؛ زیرا که کشاورزی پر رونق ایران به دلیل حاصلخیزی خاک ایران، امکان صادرات را در چهار فصل برای تجار فراهم کرده‌است. در کنار صادرات میوه و تره‌با به بازار روسیه، صادرات خشکبار نظیر پسته و کشمش در سال‌های اخیر بسیار پرطرفدار بوده‌است. به طوری که طبی آمار سالیانه صادرات خشکبار به روسیه، پسته و کشمش بیشترین سهم بازار از نظر حاشیه سوددهی را به خود اختصاص داده‌اند.

لیست کالاهای صادراتی به روسیه:

سبزیجات و صیفی‌جات

میوه و خشکبار

الیاف پارچه

پلاستیک و مصنوعات آن

محصولات دارویی

انواع سنگ‌های معدن

مس

مراحل و اقدامات لازم جهت صادرات به روسیه

با وجود کم بودن مسافت بین کشور روسیه و ایران و همچنین علاقه این کشور به واردات محصولات ایرانی، در فرآیند تجارت بین المللی، یک تاجر نیاز دارد که از قوانین کشور مقصد آگاهی کامل داشته باشد. در غیر این صورت سود او به ضرر تبدیل می‌شود. دولت ایران با انعقاد قراردادهایی با روسیه، به تسهیل و توسعه صادرات به روسیه کمک کرده است. در واقع، تسهیلات RFC که قراردادی بین بانک توسعه صادرات ایران و بانک ملی روسیه انعقاد شده است، برای صادرکنندگان تسهیلات صد میلیون یورویی در نظر می‌گیرد. استفاده از این تسهیلات ملزم به رعایت قوانین زیر می‌باشد:

مراحل صادرات به روسیه:

1- انعقاد قرارداد بین صادرکننده ایرانی و واردکننده روسی

2-ارسال قرارداد به بانک ملی روسیه و دریافت تاییدیه از بانک

3-ارائه تاییدیه بانک ملی روسیه و اسناد حمل و نقل به بانک توسعه صادرات ایران

4-انتقال وجه به حساب صادرکننده

مشاوره جهت صادرات کالا به روسیه

به پشتوانه سال‌ها تجربه تجارت با روسیه، شرکت بازرگانی مهیر با نقش تسهیل‌گر به تجارت شما رونق می‌بخشد. کارشناسان ما در شرکت بازرگانی مهیر با مشاوره صحیح و کارآمد در زمینه صادرات، ترخیص کالا، فروش و بازاریابی تجار ایرانی را برای حضور در بازار روسیه همراهی و راهنمایی می‌کنند.

مراحل صادرات به روسیه

1- تحقیق درمورد بازار: بررسی مهم‌ترین واردکنندگان و رقیبان و شناسایی کالاهای صادراتی به روسیه
2- انتخاب بسته بندی مناسب محصولات
3- ثبت مدارک لازم برای صادرات در دفاتر ثبت تجارت
4- ثبت مدارک لازم برای پرداخت ارزش افزوده در دفاتر ثبت مالیات
5- دریافت برگه ترخیص کالا از گمرک
6- دریافت مجوز صادرات از وزارت صنعت و تجارت روسیه
7- دریافت گواهی بازرسی کالا و مجوز خروج و ارسال کالا

صادرات به روسیه از طریق بازرگانی مهیر

تجارت با روسیه همیشه چالش‌های خود را داشته است. به عنوان مثال تعرفه 25% ارسال کالا به روسیه، حضور موفق تجار ایرانی را در بازار رقابتی روسیه با مشکل مواجه کرده است. از طرف دیگر، وجود نوسانات ارزی و عدم امکان تسویه حساب آنی به دلیل زمانبر بودن ارسال کالا، سود تاجران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اخذ مجوز صادرات و گواهی‌های مختلف، فراهم‌کردن مسیر و سیستم حمل و نقل مناسب کالاها، دریافت تسهیلات RFC و وجود قوانین تجاری سخت‌گیرانه در روسیه از دیگر مسائلی است که باید در نظر داشته باشید. اگرچه در روابط تجاری ایران و روسیه، هر دو دولت برای تسهیل صادرات و رفع این معضلات اقداماتی انجام داده‌اند، اما همواره بهره‌گرفتن از یک مشاوره صادرات به روسیه الزامی است.

تکمیل فرم درخواست مشاوره

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .