صادرات به عراق

صادرات همواره به عنوان فرصت ارزآوری قابل توجه بوده است. در این بین کشورهای در حال توسعه و هم مرز با ایران همیشه فرصت‌های استثنایی را برای تسهیل صادرات و سودآوری به ارمغان می‌آورند. از جمله اصلی‌ترین بازار هدف تجار و بازرگانان ایرانی عراق می‌باشد.

شرایط اقلیمی و اقتصادی عراق سبب شده است تا این کشور برای تامین بیشتر نیازهای خود، به ویژه محصولات کشاورزی، اقدام به واردات کنند. 

این موضوع، توجه تاجران کشورهایی نظیر آمریکا، چین، ترکیه، امارت، عربستان، اردن و کره جنوبی را به بازار رقابت جلب کرده است. اما به دلیل هم مرز بودن ایران و عراق که در نتیجه آن هزینه‌های حمل و نقل زمینی کاهش می‌یابد، ایران توانسته است 24 درصد از مجموعه سهم صادرات جهانی به عراق را به خود اختصاص دهد. همچنین، حمایت دولت ایران برای ایجاد شرایط راحت‌تر و تعرفه گمرک کمتر، ارسال کالای ایرانی را به کشور عراق را هموارتر کرده است. اما باید این مهم را بدانید که قبل از هر اقدامی برای صادرات کالا به عراق، نیاز است که تمامی مراحل و قوانین صادرات به این کشور را بشناسید. بنابراین، شما نیاز دارید که همراه با شناسایی بازار هدف، لیست کالاهای مجاز و پرسود، در رابطه با اقدامات لازم از جمله مدارک لازم برای ارسال کالا، قوانین گمرک، نحوه صادرات و مشکلات صادرات به این کشور مطلع شوید و از مشکلات احتمالی در امان باشید.

فرصت‌های صادرات به عراق

نیازهای زیر ساختی و گسترده عراق، این کشور را به فرصتی طلایی برای صادرات تبدیل کرده است؛ به طوری که بیش از ۹۰ درصد کالاهای مورد نیاز عراق از حوزه واردات مستقیم تامین می‌شود. به همین دلیل بیشتر کشورها به دنبال توسعه روابط تجاری خود با عراق هستند. بنابراین، اگرچه صادرات به عراق از تنوع خدماتی و محصولی بالایی برخوردار است، بهره‌گیری از فرصت‌های طلایی تجارت با عراق، نیازمند شناخت درست است؛ زیرا که رقیبان شما کم نیستند! عراق با مرز مشترک ۱۴۵۰ کیلومتری و ۱۴ بازارچه رسمی، هزینه حمل و نقل کالای ایرانی را بسیار پایین آورده است. به عنوان مثال، بصره تنها با فاصله 20 کیلومتری از شهر آبادان، به یکی از بازارهای مناسب برای فروش محصولات ایرانی به عراقی‌ها تبدیل شده است. از این رو تجارت با عراق از طرف ایران بسیار راحت و منطقی به نظر می‌رسد.

به طور کلی کالاهای صادراتی کشور ایران به عراق به چهار دسته‌بندی تقسیم می‌شود:

منسوجات (پارچه، پوشاک و کلاه)، چرم و محصولات چرمی (کیف و کفش)

در واقع، وجود شباهت‌های فرهنگی و مذهبی بین ایران و عراق، محبوبیت محصولات ایرانی را تضمین می‌کند. همچنین، قیمت مناسب و کیفیت بالا، پوشاک ایرانی را در میان مردم عراقی پرطرفدار کرده‌است.

انواع وسایل خانگی (فرش و قالیچه، تجهیزات سرمایشی)

یکی از باارزش‌ترین و محبوب‌ترین کالاهای ایرانی، فرش ایرانی است. فش ایرانی به عنوان یک کالای لوکس به عراق نیز صادر می‌شود. علاوه بر این، از آنجایی که عراق یک کشور گرمسیری با آب و هوای گرم و خشک است، کولر و تجهیزات سرمایشی ایرانی، به دلیل کیفیت و قیمت رقابتی، جزء پر سودترین کالاهای صادراتی به عراق هستند.

مصالح ساختمانی

وجود معادن سنگ فراوان در ایران، مصالح ساختمانی را به یکی از محبوب‌ترین کالاها برای صادرات به عراق کرده‌است.

مواد غذایی (محصولات کشاورزی، لبنیات)

شرایط جغرافیایی و اقلیمی عراق، باعث ایجاد شرایط نامناسب برای کشاورزی در این کشور شده است. از این رو، عراق برای تامین بخش بزرگی از مواد غذایی خود به واردات مواد غذایی وابسته است. یکی از بزرگترین تامین کنندگان محصولات غذایی عراق، ایران است که صادرات میوه از سوی ایران بسیار رواج دارد. اما فقط محصولات کشاورزی ایران در عراق پرطرفدار نیست. محصولات لبی ایران به عنوان باکیفیت‌ترین لبنیات در بین کشورهای همسایه به ویژه عراق جایگاه ویژه‌ای دارد و بزرگترین شرکت صادر کننده لبنیات به عراق شرکت کاله است.

صادرات کالا به عراق

با واسطه‌گری شرکت بازرگانی مهیر کلیه نیازهای خدماتی صادرات به عراق از قبیل حمل و نقل بین المللی، انجام حوالجات ارزی و ترخیص کالا از گمرکات برای تسهیل روند تجارت شما، انجام خواهد گرفت.

لیست کالاهای پرسود برای صادرات ایران به عراق شامل موارد زیر می‌باشد:

  • کاشی و سرامیک
  • چوب و محصولات چوبی
  • پارچه، پوشاک و چرم
  • بستنی و نوشیدنی‌های یخی
  • انواع شیرینی‌ها
  • لبنیات
  • انواع محصولات کنسروی به ویژه رب گوجه فرنگی
  • انواع محصولات کشاورزی

مراحل و اقدامات لازم جهت صادرات به عراق

در فرآیند تجارت بین‌الملل، آشنایی با قوانین و اقدامات لازم برای صادرات همواره حائز اهمیت بوده است. اگرچه بازرگانان ایرانی همواره از تجارت با عراق سود قابل‌توجهی داشته‌اند، اما به دلیل فقدان ثبات، وجود درگیری‌ها و جنگ، تنوع قومی و مذهبی در عراق، تجارت در این کشور دارای ریسک است و احتیاط در همکاری‌ها را می‌طلبد. به عنوان یک تاجر، آگاهی از فرهنگ و اصول رفتاری کشور عراق امری حیاتی محسوب می‌شود. به عنوان مثال، با طرف عراقی روی میز مذاکره دست دهید و آنها را با اسم لقبی صدا کنید. یا اگر مهمان آنها بودید و به شما چای تعارف شد چایی را رد نکنید. با ارتباط چشمی در هنگام صحبت، صداقت خود را به آنها نشان دهید. در فرآیند صادرات این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که فرهنگ چانه‌زنی در بین عراقی‌ها مرسوم است. عراقی‌ها به هیچ عنوان کالای بی‌کیفیت قبول نمی‌کنند و از آنجایی که رغیبان چینی و ترکیه‌ای هم سر میز مذاکره خواهند رفت، باید پیش از صادرات درمورد استانداردهای کیفیتی کالاهای صادراتی به عراق تحقیقات لازم را انجام دهید. در فرآیندهای تجاری مهم کاتالوگ به زبان عربی تهیه کنید.

مراحل صادرات به عراق:

1- تحقیق درمورد بازار

بررسی مهم‌ترین خریداران و واردکنندگان و پیدا کردن مشتریان

2- قیمت‌گذاری کالاها

ترجیحا ارزان‌تر از نمونه‌های کشورهای دیگر انجام شده و با صدور فاکتور به طرف عراقی ارسال شود.

3- اخذ مجوزهای صادرات

مجوز تطبیق کالا با استانداردها و شرایط فنی، پروانه بهداشت از سازمان نظارت بر سلامت برای مواد غذایی، تاییدیه سازمان استاندارد و گواهی استاندارد محیط زیست

4- تاییدیه بازرسی و دریافت مجوز صادراتی

دریافت مجوز صادراتی COC از دو شرکت بازرسی SGS برای کردستان عراق و بیرو وریتاس BV برای مناطق جنوبی و مرکزی عراق ضرورت دارد.

5- تهیه اسناد بازرگانی

از جمله فاکتور فروش و گواهی مبدا به زبان انگلیسی و عربی

6- بسته‌بندی کالاها

باید مطابق با استاندارد و حمل‌ونقل نیز همراه با مدارک بیمه باشد.

7-برچسب دو زبانه انگلیسی و عربی

تمامی کالاهای صادراتی به عراق باید دارای برچسب دو زبانه انگلیسی و عربی باشند. (درج توضیحات و تاریخ کالا به زبان فارسی روی محصولات ممنوع است.)

8- دریافت کارت بازرگانی

دریافت کارت بازرگانی به نام صادرکننده

صادرات به عراق از طریق بازرگانی مهیر

طبیتعاً در راه تجارت با عراق شما با مشکلاتی از جمله بازاریابی مناسب و انتخاب بازار هدف مناسب برای صادرات کالا به عراق مواجه خواهید شد. در بازارهای کشورهای عربی به دلیل وجود رغیبان تجاری فراوان، فراهم‌کردن مشتریان جدید و یا اعتماد به واسطه‌گرها از دیگر چالش‌های مسیر شما خواهد بود.
اخذ مجوز صادرات و گواهی مختلف به ویژه گواهی گمرکی، فراهم‌کردن مسیر و سیستم حمل و نقل مناسب کالاها، دریافت پیش‌پرداخت و تأمین مالی مناسب صادرات از خریدارهای عراقی، وجود قوانین تجاری متفاوت در نقاط مختلف عراق و تغییر نرخ تعرفه‌ها از دیگر مسائلی است که باید در نظر داشته باشید.
کارشناسان شرکت بازرگانی مهیر با مشاوره صحیح و کارآمد به شما در شناخت پتانسیل‌های بازار کشور عراق کمک خواهد کرد.

تکمیل فرم درخواست مشاوره

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .