حمل زمینی بار

وقتی از حمل زمینی کالا صحبت می‌کنیم، منظورمان حمل و نقل جاده ای، شهری و ریلی ست که هر سه از رایج‌ترین روش‌های نقل و انتقال بار به شمار می‌روند. این شیوه از جابجایی بار یا حتی مسافر، در گذشته توسط حیوانات انجام می‌شد ولی امروزه با توسعه و گسترش وسایل نقلیه، تریلی، تانکر، کامیون‌های یخچالی، کفی و…از وسایل مورد استفاده در سرویس ترانزیت زمینی‌اند و به عنوان جایگزین روش‌های سنتی، کالاهای سبک و سنگین را در مسافت کوتاه یا طولانی جابجا می‌کنند.

منظور از حمل و نقل زمینی کالا چیست؟

و اما سیستم حمل و نقل زمینی؛ این سیستم، شامل شبکه‌های جاده‌ای (از جاده‌های محلی گرفته تا بزرگراه ها، شبکه‌های ریلی، حمل و نقل عمومی و زیرساخت آن ها، مقررات عابر پیاده و دوچرخه سواران و…) است. در این بین، نقش ترانزیت زمینی بین المللی برای صادرات و واردات کالا، همیشه پررنگ بوده و هست. در یک کلام حمل و نقل زمینی بین المللی، همیشه پل ارتباطی کشورهای یک منطقه بوده و هنوز هم می‌توان روی آن حساب کرد.

عملکرد صحیح، پایداری و امنیت، سه محور اصلی‌اند که حمل زمینی بار بر آن‌ها استوار است. اگر شما هم خواهان استفاده از این روش برای جابجایی کالاهای خود هستید، باید به شرکت‌های بازرگانی بزرگ و مورد اعتمادی نظیر مهیر تکیه کنید تا پایه و اساس این روش از ترانزیت را برای شما مهیا سازد.

مزایا و معایب حمل زمینی بار

چشم که بچرخانید، پیشرفت حمل و نقل را در کشورهای مختلف جهان می‌بینید. با این حال، هنوز هم حمل و نقل زمینی، به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های جابجایی کالای حجیم و بزرگ در مسافت‌های طولانی، طرفداران زیادی دارد. تاجرانی که در آستانه انتخاب مناسب‌ترین روش برای ترانزیت کالای خود هستند، باید مزایا و محدودیت‌های حمل زمینی بار را بشناسند و با شناخت بیشتر، درباره انتخاب یا عدم انتخاب آن تصمیم بگیرند.

مزایای حمل زمینی بار:

  • منعطف است.
  • به سرمایه کمتری نیاز دارد.
  • سرعت آن در انتقال کالا، بالا است.
  • برای مسافت‌های کوتاه بهترین انتخاب است.
  • با بهره مندی از آن هزینه‌های بسته‌بندی کاهش می‌یابد.
  • امکان حمل درب به درب را برای تاجران فراهم می‌کند.
  • دسترسی به خدمات حمل و نقل در اکثر مناطق وجود دارد.

و اما معایب حمل زمینی بار:

  • احتمال تصادف و بروز آسیب در فرایند آن، دور از انتظار نیست.
  • برای مسافت‌های طولانی، گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد.
  • سرعت انتقال کالا نسبت به حمل هوایی پایین است.
  • از شرایط جوی تاثیر زیادی می‌پذیرد.

با سرویس‌های FTL آشنا شوید​

عبارت FTL مخفف Full TruckLoad و به معنای سرویس حمل و نقل دربستی است. این سرویس، یکی از روش‌های حمل و نقل زمینی کالا بوده که با انتخاب آن، وسیله نقلیه تنها با محموله شما پر می‌شود و در مسیر تعیین شده، کالای دیگری بارگیری نخواهد شد. مهمترین مزیت این سرویس، انتقال سریع و تحویل فوری بار در مقصد است که نتیجه آن، جلوگیری از اتلاف وقت است. اگر قصد جابجایی کالاهای آسیب‌پذیر را دارید، در انتخاب سرویس‌های FTL شک نکنید.

از خدمات سرویس‌های LTL چه می‌دانید؟​

در حمل و نقل زمینی کالا، سرویسی داریم به نام LTL که دقیقاً بر خلاف سرویس FTL است. سرویس LTL یا حمل به شکل خرده بار، روش خاصی از نقل و انتقال بار است که در آن به جای استفاده از ظرفیت کامل وسیله نقلیه، قسمتی از آن با توجه به حجم و وزن کالا، کرایه می‌شود. در این صورت، محموله مشترک با دیگر کالاها درون کامیون یا هر وسیله نقلیه دیگری قرار می‌گیرد و به سمت مقصد می‌رود.

این سرویس، برای تجارت کالاهایی که حجم کمی دارند واقعاً مناسب بوده و در مقایسه با سرویس FTL مقرون به صرفه است. اما باید بدانید که با این سرویس، زمان زیادی طول می‌کشد تا کالا به مقصد ارسال شود. نمونه کالاهای تجاری شرکت ها، کالاهای نمایشگاهی دو کشور و خریدهای کم حجم، از جمله بارهایی هستند که می‌توان آن‌ها را با بهره مندی از سرویس LTL انتقال داد.

سرویس‌های حمل FTL و LTL چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ ​

اساس حمل زمینی بار، استفاده از ظرفیت وسایل نقلیه به دو روش FTL (دربستی) و LTL (خرده بار) است. این دو روش، شباهت‌ها و تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. تاجری که بخواهد از بین این دو سرویس یکی را انتخاب کند، باید شرایط خود و نوع کالا را در نظر بگیرد.

مهمترین شباهت سرویس‌های حمل و نقل FTL و LTL، این است که در هر دو حالت، برای ترانزیت زمینی، از کامیونت‌های کلاس ۸ استفاده می‌کنند. رانندگان این وسایل نقلیه، قرار است سوار بر تریلی‌های دو درب با عرض ۱۰۲ اینچ و ارتفاع ۵۳ فوت کالاها را به اقصی نقاط جهان برسانند؛ پس لازم است که مجوز رانندگی تجاری داشته باشند.

علی رغم شباهت‌های دو سرویس FTL و LTL، تفاوت‌های اساسی میان این دو هم کم نیست؛ مهمترین تفاوت، هزینه بهره مندی از این سرویس‌ها است. سرویس FTL در قیاس با سرویس LTL بسیار گران‌تر است و استفاده از آن برای تجار چندان به صرفه نیست؛ به ویژه اگر بخواهند کالاهای کمی با آن جابجا کنند!

اما دومین تفاوت در سرعت بالاتر حمل دربستی است. در ترانزیت کالا با سرویس FTL، کامیون‌ها بدون توقف در طول مسیر حرکت می‌کنند و محموله را به سرعت به مقصد می‌رسانند. اما حمل به شکل خرده بار، نه تنها مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد، بلکه حتی ممکن است فرایند ترخیص کالا را نیز دشوار سازد.

مقایسه حمل زمینی بار با حمل و نقل هوایی​

حمل و نقل هوایی در قیاس با حمل زمینی از امکانات بهتری برخوردار است و روش‌های آن پیشرفته‌تر به نظر می‌رسد. مزایا و معایب حمل هوایی بار، به دلیل شیوه متفاوت جابجایی کالا است که از اساس، تفاوت‌های بسیاری بین این دو ایجاد کرده است.

ترابری بار با روش‌های هوایی، سرعت بیشتری نسبت به حمل و نقل زمینی دارد، امنیت آن بیشتر است و کالاهایی که قرار است با آن جابجا شوند، سالم به مقصد می‌رسند. شما تاجران با انتخاب ترانزیت هوایی، در هزینه‌های اضافی حمل صرفه جویی خواهید کرد.

اما کسی نمی‌تواند منکر هزینه‌های بسیار بالاتر آن در مقایسه با حمل زمینی بار باشد! به علاوه اینکه در حمل هوایی، محدودیت حجم و وزن کالا را شاهد هستیم که خود یک مسئله است!

مقایسه حمل زمینی بار با حمل و نقل دریایی

حمل زمینی و دریایی بار، هر دو برای کالاهای سنگین و حجیم مناسب است. با این حال این دو روش، مزایا و محدودیت‌هایی دارند و با یکدیگر متفاوت اند. این تفاوت ها، باعث شده تا تاجران، یکی از آن‌ها را برای نقل و انتقال بار بر دیگری ترجیح دهند.

امکان حمل کالاهای بسیار سنگین و حجیم، هزینه بسیار پایین، ثابت بودن نرخ و تضمین سلامت کالا با نگهداری از آن‌ها در کانتینرهای مخصوص، از جمله مزایای حمل دریایی بار محسوب می‌شوند. با این حال برخلاف مسیرهای زمینی که همواره در دسترس است، بسیاری از کشورها راهی به دریا و اقیانوس ندارند؛ بنابراین بسیاری از تاجران عملاً قادر به انتخاب روش‌های دریایی برای ترانزیت محموله‌های خود نخواهند بود. ضمناً حمل و نقل دریایی نسبت به حمل زمینی بار، از سرعت پایین‌تری برخوردار است.

نیاز به مشاور دارید؟

در صورت هر گونه سوال با ما تماس بگیرید یا از طریق واتــس اپ با مـا در ارتباط باشیـد

نقش بارنامه در شیوه حمل زمینی بار چیست؟

وقتی از بارنامه صحبت می‌کنیم، منظورمان قراردادی است که تجارت بین خریدار و فروشنده را تسهیل و ایمن می‌کند. امتیاز بارنامه به این است که طرفین قرارداد را به انجام مقررات و قوانین حمل و نقل بین المللی ملزم خواهد کرد.

دستورالعمل‌ها و شرایطی که در بارنامه ذکر شده، مورد توافق خریدار و فروشنده است و امضای آن ها، بر این توافقات مهر تایید می‌زند. صدور بارنامه زمینی، مالکیت قانونی بار را ثابت می‌کند.

بارنامه زمینی، از جمله مدارکی است که داشتن آن برای ترخیص کالا از گمرک، ضروری است. این سند، انواع مختلفی دارد؛ یکی از آن‌ها بارنامه حمل فیاتا است که اعتبار آن بین المللی بوده و اطلاعاتی در آن درج شده که تحویل کالا را تضمین می‌کند. این اطلاعات شامل نوع کالا، مشخصات فرستنده و گیرنده، شماره‌ها و علائم، مبداء و مقصد، تعداد بسته بندی، کرایه حمل و نقل، وزن، محل صدور، تاریخ و… می‌باشد.

یک نوع دیگر از بارنامه، همان سند غیر قابل معامله‌ای است که برای حمل و نقل کالا با استفاده از کامیون صادر می‌شود. به این سند، بارنامه و یا راهنامه کامیون گفته می‌شود. راهنامه کامیون، مختص حمل کنندگان کامیون است با هدف تامین منافع فعالین در حمل و نقل زمینی صادر خواهد شد.

مشخصات فرستنده کالا (نام و آدرس فرستنده یا کارگزار مربوطه)، اطلاعاتی درباره حمل کننده کالا، گیرنده محموله، تاریخ صدور و حمل، هزینه حمل، گمرک و حتی جزئیات کالا، مواردی است که در بارنامه کامیون درج می‌شود.

بارنامه زمینی کالا چه مواردی را شامل می‌شود؟ ​

بارنامه زمینی سندی قابل معامله است که توسط شرکت‌های باربری جهت اثبات حمل و جابجایی کالا از مبدا به مقصد، صادر می‌شود و جزو ضروری‌ترین مدارک برای ترخیص کالا از گمرک است. نام و نام خانوادگی فرستنده کالا، نام و مشخصات دقیق حمل کننده کالا، مشخصات کامل گیرنده بار، تاریخ صدور بارنامه، تاریخ حمل بار توسط مسئول بار، تاریخ بارگیری کالا، تاریخ بارگیری محموله در مقصد، وزن خالص و ناخالص کالا، هزینه‌های گمرکی پرداخت شده، هزینه‌های حمل و نقل پرداخت شده، ابعاد و تعداد کالا، نحوه بسته بندی، اسناد ضمیمه و سایر جزئیات توافق شده از جمله مندرجات بارنامه زمینی است که جهت اطلاع فرستنده و گیرنده بار از شرایط حمل زمینی گردآوری شده است. البته از آنجا که تهیه و جمع آوری چنین اطلاعات و مدارکی همواره با چالش‌ها و دشواری‌هایی مواجه است، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات گروه تجاری ققنوس در زمینه حمل و نقل بین المللی و امور ترخیص کالا از گمرک بهره‌مند شوید.

آشنایی با راهنامه در شیوه حمل و نقل بین المللی زمینی​

راهنامه کامیون یا راهنامه زمینی برخلاف بارنامه زمینی غیرقابل معامله و انتقال است و در صورت حمل کالا توسط کامیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سند، به حمل کنندگان کامیون اختصاص دارد و تحت مقررات بین المللی حمل و نقل زمینی (CMR) صادر می‌شود.

راهنامه، محدوده مسئولیت‌های کارگزاران حمل و نقل زمینی را تعیین می‌نماید و معمولا در ۶ تا ۱۴ نسخه ارائه می‌گردد. توجه داشته باشید که از این تعداد، ۳ نسخه اصلی است و سایر نسخه‌ها در گمرکات بین راهی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نام و آدرس فرستنده کالا، نام و آدرس حمل کننده بار، نام و آدرس گیرنده کالا، تاریخ صدور و حمل بار، تاریخ و محل بارگیری و تحویل در مقصد، وزن خالص و ناخالص محموله، هزینه‌های گمرکی و حمل و نقل، جزئیات کالا و اسناد ضمیمه، مواردی هستند که در راهنامه حمل زمینی درج می‌شوند. خوب است بدانید که راهنامه همراه با کالا حمل و به مقصد می‌رسد؛ ضمناً برخلاف بارنامه، توسط حمل کننده صادر می‌گردد.

مدارک لازم جهت حمل زمینی بار​

مدارک و اسناد مورد نیاز برای حمل زمینی کالا به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ اسناد متداول و اسناد خاص. اسناد متداول، معمولاً در دومین مرحله از فرآیند ترانزیت بار (ترخیص کالا) مورد استفاده قرار می‌گیرند:

 

فاکتور، بیمه نامه، بارنامه زمینی، گواهی مبداء و گواهی بازرسی و پکینگ لیست از جمله اسنادی هستند که در مراحل نقل و انتقال کالا از مبداء تا مقصد، باید همراه‌تان باشند. به علاوه برای ترخیص کالا از گمرک، تنظیم اظهارنامه و اخذ مجوزها و نیز گواهینامه‌های معتبر، ضروری است.

 

به عنوان یک تاجر در پیچ و خم تهیه این مدارک، متوجه خواهید شد که چقدر حضور کارگزاران حرفه‌ای و ترخیص‌کاران ماهر می‌تواند کمک کمک کننده باشد؛ در واقع آن‌ها با تکیه بر تجربه خود، کاری می‌کنند که تشریفات گمرکی، به آسانی و در کمترین زمان ممکن طی شود.

کشورهایی که برای حمل زمینی کالا به ایران مناسب‌اند

بسیاری از تاجران برای حمل و نقل کالاهای خود از مبداء اروپا، در به یک دوراهی می‌رسند و نمی‌دانند حمل بار به صورت زمینی بهتر است یا هوایی؟ اکثر قریب به اتفاق بازرگانان، ترانزیت زمینی بار را در قیاس با حمل هوایی به صرفه‌تر می‌دانند و آن را ترجیح می‌دهند. حمل زمینی بار، هزینه کمتری دارد و امکان جابجایی کالا در مدت زمانی نه چندان طولانی را برای تاجران فراهم می‌کند.

مهمترین مزایای حمل زمینی کالا از اروپا:

  • محدودیت جغرافیایی ندارد.
  • دسترسی به آن سخت نیست.
  • به تخلیه و بارگیری مجدد نیازی ندارد.
  • سرویس‌های بسته‌بندی آن مناسب است.
  • امکان ارائه سرویس درب به درب را داراست.
  • از سرویس حمل بار سنگین و خرده بار برخوردار است.
  • با انتخاب آن می‌توان به صورت لحظه‌ای پیگیر موقعیت بار و کامیون بود.
  • با انتخاب آن می‌توان به صورت لحظه‌ای پیگیر موقعیت بار و کامیون بود.

اگر انتخاب شما حمل زمینی بار باشد، می‌توانید با خیال راحت کالاهای خود را از کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان، انگلیس، سوئد، لهستان، اتریش و یا ترکیه به مقصد ایران وارد کنید. گروه تجاری مهیر، ارائه دهنده سرویس حمل زمینی بار است که امکان ترانزیت کالاهای وارداتی از مبداء تمامی کشورهای اروپایی را برای مشتریان خود فراهم می‌کند.

سرویس حمل زمینی بار به ایران، شامل چه کشورهایی است؟

امروزه حمل زمینی بار از اروپا به ایران، به یکی از مرسوم‌ترین روش‌های ترانزیت کالا از مبداء کشورهای اروپایی به مقصد ایران تبدیل شده است. برخورداری از سرویس درب به درب و یا درب به گمرک، هزینه‌هایی که از هر نظر مقرون به صرفه است، کاهش قابل توجه هزینه‌های بسته‌بندی و ده‌ها مزیت دیگر، باعث شده تا بازرگانان در انتخاب این روش، تردید نکنند.

سرویس حمل زمینی بار شرکت بازرگانی مهیر، از مبداء کشورهای اروپایی، متنوع‌ترین خدمات خود را به دو شکل گروپاژ و فول تراک عرضه می‌دارد. شما تاجران می‌توانید، از امتیازات ترانزیت ارزان و سریع نسبت به حمل هوایی بار بهره‌مند گردید.

چه کشورهایی، از سرویس حمل و نقل زمینی بار به ایران برخوردارند:

  • آلمان
  • فرانسه
  • انگلیس
  • مجارستان
  • لهستان
  • سوئد
  • چک
  • یونان
  • ترکیه
  • ایتالیا
  • اتریش
  • لهستان
  • اسلواکی

مدت زمان حمل زمینی بار از کشورهای اروپایی به ایران​

به نظر می‌رسد آن دسته از تاجرانی که قصد جابجایی محموله‌های حجیم و سنگین را دارند و می‌خواهند در مدت زمان کوتاهی، کالاهای خود را از اروپا به ایران برسانند، به سراغ حمل زمینی بار می‌روند. احتمالاً این بازرگانان، فرصت کافی برای استفاده از روش حمل و نقل دریایی را ندارند و به همین دلیل ترانزیت زمینی را بهتر از دیگر روش‌ها می‌دانند.

ما در مجموعه بازرگانی مهیر، امکان حمل و نقل کالا از اروپا به ایران را در حداقل ۷ و حداکثر ۱۰ روز فراهم کرده ایم. با بهره مندی از خدمات ما می‌توانید کالاهای خود را در مدت زمانی کوتاه و با مناسب‌ترین قیمت در ایران تحویل بگیرید.

برخی از تاجران، درباره زمان ارسال بار سوالاتی را مطرح می‌کنند. در این باره باید گفت که مسافت و فاصله بین مبداء تا مقصد، از پارامترهای موثر بر زمان ارسال بار اند.

با این حال، زمان تقریبی ارسال بار از این قرار است:

 

کشورزمان تقریبی
آلمان7 روز
سوئد9 روز
ترکیه8 روز
لهستان 6روز
فرانسه8 روز
انگلیس10 روز
مجارستان8 روز
اسلواکی6 روز
اتریش9 روز
چک10 روز
یونان8 روز
ایتالیا7 روز

خدماتی که شرکت‌های حمل و نقل زمینی به مشتریان خود ارائه می‌دهند

هدف شرکت‌های بازرگانی تسهیل و تسریع واردات و صادرات کالاهاست؛ به همین علت حضور آن‌ها در کنار تاجران، اتفاقی مثبت و راهگشا است. موفقیت یک شرکت بازرگانی در جلب رضایت تاجران، در گرو تلاش آن‌ برای ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود است. ما در بازرگانی مهیر، از ابتدایی‌ترین مراحل تا تحویل کالا، در کنار شماییم و تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا ثابت کنیم که شایسته اعتماد شما بوده و هستیم.

خدمات ما به عنوان یک شرکت بازرگانی عبارت است از:

تاسیس در دفتر بین المللی در آلمان و چین به منظور ارائه سرویس‌های سریع و باکیفیت

ارائه قیمت‌های مناسب در فضایی رقابتی جهت ترانزیت زمینی از اروپا به ایران

برخورداری از شبکه حمل زمینی از کشورهای اروپایی به مقصد ایران

فراهم نمودن امکان حمل زمینی بار به دو صورت FTL و LTL

انجام تشریفات گمرکی در مبداء ارائه خدمات ترخیص کالا

ارائه خدمات حمل در مدت زمان بسیار مناسب

امکان حمل کالاهای فاسد شدنی و خطرناک

اخذ مجوزهای وارداتی مورد نیاز

امکان پیگیری لحظه به لحظه کالا

داشتن سرویس‌های هفتگی منظم

این موارد، بخشی از خدمات شرکت بازرگانی مهیر است که ما سخاوتمندانه آن را در اختیار تجار عزیز می‌گذاریم. کافیست از طریق راه‌های ارتباطی که در نظر گرفته ایم، با ما تماس بگیرید.

نیاز به مشاور دارید؟

در صورت هر گونه سوال با ما تماس بگیرید یا از طریق واتــس اپ با مـا در ارتباط باشیـد

جهت مشاوره با ما در تماس باشید.

جمع‌بندی​

مدارک و اسناد مورد نیاز برای حمل زمینی کالا به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ اسناد متداول و اسناد خاص. اسناد متداول، معمولاً در دومین مرحله از فرآیند ترانزیت بار (ترخیص کالا) مورد استفاده قرار می‌گیرند:

فاکتور، بیمه نامه، بارنامه زمینی، گواهی مبداء و گواهی بازرسی و پکینگ لیست از جمله اسنادی هستند که در مراحل نقل و انتقال کالا از مبداء تا مقصد، باید همراه‌تان باشند. به علاوه برای ترخیص کالا از گمرک، تنظیم اظهارنامه و اخذ مجوزها و نیز گواهینامه‌های معتبر، ضروری است.

به عنوان یک تاجر در پیچ و خم تهیه این مدارک، متوجه خواهید شد که چقدر حضور کارگزاران حرفه‌ای و ترخیص‌کاران ماهر می‌تواند کمک کمک کننده باشد؛ در واقع آن‌ها با تکیه بر تجربه خود، کاری می‌کنند که تشریفات گمرکی، به آسانی و در کمترین زمان ممکن طی شود.

تکمیل فرم درخواست مشاوره

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .