آخرین مطالب

واردات دستگاه های آزمایشگاهی

فهرست مطالب

آیا با صفر تا صد مراحل واردات دستگاه آزمایشگاهی آشنا هستید؟ دستگاه‌های آزمایشگاهی شامل تمامی تجهیزاتی هستند که برای انجام آزمایش، آنالیز، تحلیل، یا اندازه‌گیری به آنها نیازمندیم. این دستگاه‌ها امروزه در دو نوع عمومی و تخصصی به تولید می‌رسند که شامل انواع و اقسام تجهیزات مختلف هستند.

اهمیت استفاده از این تجهیزات در آزمایشگاه‌ها به سبب عملکرد آنها و آزمایش یا آنالیز نمونه‌های مختلف است. حجم وسیعی از نیاز بازار از طریق واردات این محصول تامین می‌شود. در اینجا قصد داریم تا با نکات مهم واردات چنین دستگاه‌هایی بحث کنیم. لازم به ذکر است که بازرگانی مهیر امکان واردات از ترکیه، واردات از چین و واردات از امارات را برای هر کالایی امکان پذیر می کند.

مدارک مهم واردات دستگاه آزمایشگاهی

تمامی دستگاه‌های آزمایشگاهی امروزه در انواع صنایع به صورت گسترده استفاده می‌شوند. برای واردات دستگاه آزمایشگاهی راه پر پیچ و خمی را پیش رو دارید. تقاضای نیاز بازار برای این محصول بسیار زیاد است؛ چرا که روزانه آزمایش‌های بسیار متنوعی با این دستگاه‌های مخصوص آزمایشگاهی انجام می‌شود.

مجوزات واردات تجهیزات آزمایشگاهی

برای واردات چنین وسایلی باید در سامانه اداره کل تجهیزات پزشکی درخواست خود را ثبت کنید. پس از دریافت مجوز، شما اجازه واردات چنین محصولاتی را دارید. قطعا می‌دانید ایران هنوز جزو کشورهای بسیار توسعه یافته نیست که تمامی تجهیزات آزمایشگاهی در آن به تولید برسد. از این رو بخشی از نیاز بازار را از طریق واردات این دستگاه‌ها تامین می‌کنند.

بسیاری از این تجهیزات نیز مربوط به صنعت پزشکی هستند که مستقیماً روی سلامتی انسان نقش دارند. از این رو دولت سختگیری‌های بسیار زیادی در خصوص واردات چنین تجهیزاتی در نظر گرفته است. شما باید چند مجوز رسمی را برای واردات این تجهیزات داشته باشید.

مجوز تجارت از سامانه جامع تجارت ایران

مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی

داشتن تمامی مدارک لازمه برای اخذ مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی

تطابق تمامی مستندات ارائه شده با کالای وارداتی

داشتن کد irc یا شناسه سلامت محور یا مشترک برای تمامی تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی

چند نکته مهم در رابطه با واردات تجهیزات پزشکی

تجهیزات آزمایشگاهی به عنوان یک نیاز اساسی و مهم در کشور محسوب می‌شود. واردات چنین تجهیزاتی به طور بالقوه به عنوان یک تجارت پرسود در جهان است. چرا که امروزه در تمامی کلنیک‌های پزشکی، موسسات بهداشتی، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و غیره به تجهیزات آزمایشگاهی با کیفیت نیاز داریم. اما بد نیست در رابطه با واردات چنین تجهیزاتی چند نکته مهم را به خاطر بسپارید.

ابتدا شما باید مجوز واردات تجهیزات پزشکی را اخذ کنید. برای واردات دستگاه آزمایشگاهی چندین گام مهم باید به ترتیب طی شود تا شما بتوانید به تجارت خود ادامه دهید.

برای تکمیل اظهارنامه تجهیزات پزشکی مدارکی نظیر بارنامه، کپی کارت بازرگانی، ترخیصیه، اعلامیه تامین ارز، گواهی مبدا، فاکتور خرید، بیمه نامه، مجوز ثبت سفارش، مجوز قانونی سازمان غذا و دارو، مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی و غیره لازم است.

شما باید ابتدا هزینه لازمه برای واردات تجهیزات پزشکی را فراهم کنید. این هزینه برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی، هزینه بازرسی کیفی، بیمه، خدمات حمل و نقل، بازرسی کالا، انبارداری، حقوق ورودی، سود بازرگانی، حق توقف محموله، هزینه گواهی استاندارد، هزینه مجوزها و غیره را صرف می‌شود.

همانگونه که واردات لوازم پزشکی دست دوم ممنوع است؛ باید از ممنوع بودن یا نبودن واردات تجهیزات آزمایشگاهی نیز مطمئن شوید.

اولین گام مهم دریافت مجوز از اداره کل تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی است. چنانچه این مجوز را نداشته باشید هرگز نمی‌توانید این محصول را وارد کنید.

موارد زیر نمونه هایی از تجهیزاتی است که می توانید به کشور وارد کنید:

  • تجهیزات و لوازم آندوسکوپی
  • تجهیزات و لوازم پزشکی عمومی
  • دندانپزشکی
  • تجهیزات تصویربرداری
  • مواد دارویی
  • لیزر
  • برخی داروها
  • تجهیزات مرتبط با پروتز و ارتودنسی دندان
  • دستکش جراحی و پزشکی
  • لوازم داروخانه
  • تجهیزات اتاق عمل
  • مکمل های ورزشی
  • تجهیزات مربوط به پوست، مو و زیبایی
  • دستگاه های قلبی عروقی
  • تجهیزات آزمایشگاهی
  • دستگاه های مربوط به نوزادان و کودکان
 قوانین واردات تجهیزات پزشکی

ورود کدام تجهیزات پزشکی به کشور غیرقانونی است؟

بر اساس مقررات تجهیزات پزشکی، یک سری قوانین و مقررات واردات برخی از کالاها و ملزومات سلامت محور را به کشور محدود کرده است.

از آنجایی که کیفیت، سلامت، ایمنی و عملکرد مناسب تجهیزات مراکز درمانی و بیمارستانی ضروری است، هر محصولی ممکن است وارد نشود.

تجهیزات پزشکی که می خواهید وارد کنید باید در کشورهای اروپای غربی و آمریکا استفاده شده باشد.

علاوه بر این، واردات تجهیزات دست دوم و مستعمل غیرقانونی است .

چنین مواردی در گمرک قابل ترخیص نیست.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و راهنمایی حرفه ای، متخصصان گروه تجاری پایدار لوجستیک می توانند به هر سؤالی که در مورد واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی دارید پاسخ دهند.

مدارک لازم برای واردات تجهیزات پزشکی به طور خلاصه

مدارک مربوط به نمایندگی نامه اخذ شده از تولیدکننده  تجهیزات پزشکی و همچنین مدارک ثبت نمایندگی در سامانه اداره کل تجهیزات پزشکی.

  • برچسب محصول یا کاتالوگ محصول.
  • سندی مبنی بر فروش و استفاده از تجهیزات وارداتی در کشور مبدا.
  • کد GTIN محصول تجاری که به عنوان شناسه جهانی آن عمل می کند.
  • FDA (گواهینامه از سازمان غذا و داروی ایالات متحده)
  • CE (گواهی استاندارد اروپا)
  • ISO (گواهی ISO)
  • پیش فاکتور
  • گزارش تجزیه و تحلیل یا آزمایش سندی است که توسط بازرسی محصولات ارائه می شود که میزان و کیفیت اقلام و همچنین مطابقت آنها با الزامات استاندارد را مشخص و تأیید می کند.

خدمات پس از فروش برای تجهیزات پزشکی وارداتی الزامی است.

یکی از مهم ترین اوراق، ترخیص کالا از گمرک است که برای واردات تجهیزات پزشکی باید از سازمان بهداشت و درمان کشور تهیه شود.

 صفر تا صد واردات تجهیزات پزشکی

قوانین و مقررات ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک

واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی در صورتی سودمند خواهد بود که علاوه بر آگاهی از نیاز کشور در این بخش، از قوانین و مقررات سازمان صنعت، معدن و تجارت آگاهی کافی داشته باشید.

البته بخشی از قوانین موجود توسط سازمان حراست و بخشی دیگر توسط سازمان بهداشت کشور تعیین شده است تا کیفیت و سلامت تجهیزات پزشکی وارداتی به درستی مورد بررسی قرار گیرد.

بنابراین پیشنهاد می کنیم قبل از شروع فعالیت تجاری خود در این زمینه، مقررات جدید را به دقت بررسی کنید، با مجوزهای لازم برای ترخیص تجهیزات پزشکی و قوانین و مقررات موجود آشنا شوید.

ضوابط ارائه مدارک ثبت شرکت، اخذ مجوز نمایندگی از شرکت های خارجی و داخلی، ارائه پروانه کسب و سایر مدارک لازم به اداره کل نظارت بر تجهیزات پزشکی توسط بازرگانان، مدیران، مسئولین فنی و افراد دارای کارت بازرگانی در بخش پزشکی گنجانده شده است.

(طبق ماده 3 آیین نامه) تجهیزات اشخاص حقوقی و حقیقی موظفند جهت اثبات سلامت، ایمنی و عملکرد صحیح تجهیزات و ملزومات پزشکی مدارکی را به اداره کل مربوطه ارائه نمایند.

(مطابق ماده 14 آیین نامه)  همچنین واردکننده یا نماینده قانونی وی باید تجهیزات پزشکی را پس از دریافت مجوز از اداره کل نظارت بر تجهیزات پزشکی و ارائه از گمرک ترخیص کند.

کد IRC چیست؟

برای افزایش کیفیت تجهیزات و کالاهای پزشکی، واردکننده تجهیزات پزشکی باید بر اساس مقررات سازمان تجهیزات پزشکی فعالیت کند و قوانین و سلسله مراتب آن را در نظر بگیرد و تجهیزات پزشکی را طبق این مقررات وارد کند.

برای دریافت مجوز واردات تجهیزات پزشکی و ترخیص آن از گمرک، متقاضی باید با ثبت نام در سامانه های سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی نسبت به دریافت کدIRC و مجوز واردات تجهیزات اقدام کند.

پس از اخذ مجوز از گمرک و پرداخت هزینه ترخیص کالای مورد نظر را  می توانید وارد بازار نمایید.

این کد پس از تایید کارشناس واحد تجهیزات پزشکی به فرد واردکننده، نماینده شرکت یا شرکت واردکننده در زمینه تجهیزات پزشکی داده می شود.

بدون این کد واردکننده تجهیزات پزشکی نمی تواند تجهیزات پزشکی وارد کند.

 مراحل واردات تجهیزات پزشکی به ایران

مراحل واردات تجهیزات پزشکی

پس از اینکه متقاضی موفق به اخذ مجوز واردات تجهیزات پزشکی شد وی برای واردات محصولات پزشکی به کشور و فروش آن در بازار داخلی باید اقدامات ویژه ای انجام دهد.

  1. اخذ مجوز از گمرک

برای این کار متقاضی ابتدا باید برای دریافت نام کاربری و رمز عبور به بخش فناوری اطلاعات گمرک مراجعه کند تا برای دریافت مجوز گمرکی وارد سایت گمرک شود و پس از ثبت درخواست خود، نام کاربری و رمز عبور را دریافت کند تا وارد سایت گمرک شود.

به آدرس epl.irica.gov.ir

  1. ثبت اظهارنامه EPL

شایان ذکر است متقاضی برای تکمیل اظهارنامه کالا در گمرک باید مدارکی از قبیل:

اظهارنامه واردات قطعی

بارنامه

کوپی کارت بازرگانی

ترخیص کال

اظهار تامین ارز

گواهینامه مبدأ

فاکتور خرید

کاتالوگ و بروشور

مجوز ثبت سفارش

بیمه نامه

پروانه بهره برداری

پروانه صادرات

و دارای مجوزهای قانونی اخذ شده از سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی می باشد.

مرحله زیر مستلزم مراجعه متقاضی به آدرس coc.isiri.gov.ir جهت اخذ مجوز صادرات و واردات می باشد.

و بر اساس نوع محصولات وارداتی، یکی از کارشناسان استاندارد، بازرسی یا کاربران آزمایشگاهی را انتخاب کنید، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده، کلمه ورود را کلیک کنید و مراحل لازم برای دریافت مجوز را انجام دهید.

و برای اخذ مجوز  واردات و صادرات، جلو بروید.

پس از انجام این مراحل، واحد احراز هویت گمرکی اطلاعات متقاضی را بررسی کرده و در صورت قابل قبول بودن اطلاعات و مدارک ارائه شده، به متقاضی شماره ثبت اعطا می کند.

محصولات وارداتی از نظر مستندات و اظهارنامه ها بررسی می شوند و واردکننده باید پس از تایید نهایی، هزینه های گمرکی و هزینه های ترخیص کالا از گمرک را پرداخت کند.

پس از دریافت و پرداخت فیش واریزی هزینه ترخیص توسط متقاضی، سند ترخیص ارائه می شود و مالک می تواند با انجام مراحل بعدی، کالای خود را به صورت قانونی از گمرک ترخیص کند.

 واردات تجهیزات پزشکی از کانادا

هزینه ترخیص

پس از دریافت مجوز بارگیری از گمرک، انباردار تنها در صورت پرداخت هزینه انبار، تخلیه، بارگیری، بیمه و غیره توسط فرستنده، اجازه تخلیه اقلام از انبار را می دهد.

بسته به عوامل مختلفی، ممکن است متفاوت باشد، و برخی از کالاها ممکن است واجد شرایط معافیت مالیاتی و غیره باشند.

هزینه های حمل و نقل محصولات برای واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی بسیار مهم است و بسته به اینکه کالا از طریق زمینی، هوایی یا دریایی تحویل داده شود، می تواند بسیار متفاوت باشد.

 واردات تجهیزات پزشکی به ایران

واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی ازگمرک فرودگاه امام خمینی

ترخیص تجهیزات پزشکی از تمامی گمرکات کشور امکان پذیر نیست.

گمرک فرودگاه امام خمینی یکی از گمرکات تخصصی است که این کار را انجام می دهد.

اگر محموله تجهیزات پزشکی وارداتی با روشی غیر از ترخیص تخصصی این محصولات از گمرک وارد شده باشد، باید برای ترخیص به نزدیکترین گمرک تخصصی ارسال شود.

اگر فرصت کافی برای انجام صفر تا صد گام‌های مختلف این پروسه تجاری را ندارید؛ می‌توانید از کارشناسان یک مجموعه معتبر کمک بگیرید. بازرگانی مهیر بهترین مجموعه‌ای است که می‌توانید صفر تا صد گام‌های واردات را با کمترین هزینه به این مجموعه واگذار کنید.

نتیجه

تجهیزات آزمایشگاهی شامل مجموعه‌ای از ابزار و محصولات آزمایشگاهی هستند که در آزمایشگاه‌های مختلف از آنها استفاده می‌کنند. این تجهیزات در صدها مدل، طرح، برند، رنگ، ابعاد، کاربرد و با تکنولوژی‌های مختلفی طراحی شده‌اند. اهمیت اندازه‌گیری، تست، آنالیز و تحلیل در حوزه‌های مختلف به اندازه‌ایی زیاد است که باعث روی کار آمدن چنین دستگاه‌هایی می‌شود. بسیاری از این تجهیزات در کشور به تولید نمی‌رسد یا حتی تولید شده‌ها نیز شاید کیفیت مطلوبی نداشته باشند. به همین منظور سطح وسیعی از نیاز بازار از طریق واردات تامین می‌شود.

واردات دستگاه آزمایشگاهی نیز به عنوان پرسودترین تجارت‌هایی است که افراد زیادی در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند. بهتر نیست شما صفر تا صد مراحل مختلف واردات را به شرکت‌های معتبری چون بازرگانی مهیر بسپارید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر همین حالا با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تکمیل فرم درخواست مشاوره

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .